fbpx

Yoga voor zangers: verbeter je ademsteun

Yoga voor zangers… Verbeter je ademsteun met deze super leuke yoga oefeningen!

Wil je ook graag beter leren zingen? Dan daag ik je uit om mee te doen aan de Zo Zing Je Zuiver Challenge! In 5 dagen leer je zingen zonder spanning, valse noten of onzekerheden. Het leukste? Het is helemaal gratis! Meld je hier aan 👇🏻

Yoga & zingen

Vandaag gaan we het samen met de yogaspecialist Ingeborg Deichmann van hayoga.nl hebben over buikspieroefeningen. Deze zijn namelijk van essentieel belang om een goede ademsteun te hebben tijdens het zingen zodat je die lange zinnen en noten makkelijk kunt aanhouden.

Ik ga samen met jullie een paar oefeningen doen om je buikspieren te trainen. Daarna gaat Ingeborg ons wat yoga oefeningen meegeven. We sluiten af met een geweldig lied om dit allemaal in praktijk te brengen!

Ademsteun

Laten we om te beginnen eerst ons middenrif goed zetten. Dit doen we zodat duidelijk wordt hoe de buikspieren onze ademhaling ondersteunen. Daarna kunnen we lekker aan de slag!  

⏩ Spoel voor deze oefening de video door naar minuut 1:33.

Wat we tijdens deze oefening doen is eigenlijk de basis van wat we tijdens zingen doen. We ademen in, we zingen en laten de buikspieren los als we niet meer kunnen. Je adem wordt dan automatisch weer bijgevuld. Dit is een beknopte uitleg van wat ademsteun is.

Wil je graag alles over je middenrifademhaling in detail te weten te komen? Check dan zeker deze video!

Het kuchspiertje

Voordat we beginnen met de oefeningen moet ik nog wat uitleggen. Namelijk: het kuchspiertje (dit is niet de officiële term, ik noem dit zo omdat het makkelijker te onthouden is).  

⏩ Check minuut 3:05 in de video. Hier wordt precies uitgelegd hoe je deze spier kunt vinden.

Om deze spier te vinden leg je je vinger op je navel, daaronder leg je een hand. Als je het punt dat zich daaronder bevindt indrukt en kucht zou je het moeten voelen.  Het is namelijk het punt dat dan naar voren gaat. Het kuchspiertje in combinatie met onze ademhaling zorgt ervoor dat wij de juiste ademsteun hebben.

We gaan nu de buikspieren activeren met een oefening.

⏩ Spoel hiervoor door naar 3:58 in de video.

Met deze oefening hebben we vooral gewerkt met korte noten. Nu moeten we gaan leren hoe we het aanspannen van de buikspieren kunnen aanhouden tijdens het zingen. De volgende oefening is hiervoor geschikt.

⏩ Spoel de video door naar 6:30 voor deze oefening.

Yoga voor zangers: oefeningen om je ademsteun te verbeteren

Nu gaat Ingeborg ons buikspieroefeningen geven door middel van yoga. Daarna gaan we alles wat we vandaag geleerd hebben in de praktijk zetten met een ABBA lied!

⏩ Spoel door naar 9:30 in de video om deze yoga oefeningen samen met Ingeborg te doen.

Oefening 1: Je gaat ontspannen staan met je knieën licht gebogen. Nu ga je bij elke uitademing vuisten van je handen maken, met inademen laat je deze los. Je activeert zo alle spieren het hele gebied rondom je buik.

Oefening 2: Je gaat op je buik liggen. Je doet je voeten bij elkaar en je ellebogen bij elkaar en maakt ontspannen vuisten. Vervolgens til je je bekken ongeveer 2 cm van de grond. Je kijkt dan naar je navel en duwt je knieën in de grond. Als je in deze positie ligt adem je rustig door. Daarna laat je je bekken zakken en kijkt omhoog. Je ademt door naar je buik. Bij het inademen zet je je buik uit en raak je de grond. Op je uitademing ontspan je je buik en laat je je onderrug wat zakken en ontspannen.

Is dit te zwaar? Doe dan een kussen onder je bekken leggen zodat je schaambeen vrij blijft. Je doet dan hetzelfde maar belast hiermee je rug minder.  

Alles in de praktijk zetten!

Alle oefeningen gaan we nu in praktijk brengen meteen lied van ABBA. Met dit lied heb je namelijk veel ademsteun nodig. De perfecte oefening dus!

⏩ Spoel de video door naar 17:27 om de oefening te doen.

Hopelijk heb je gevoeld hoe je buikspieren actief worden tijdens het zingen en hoe dat jou ademsteun en ademhaling kan ondersteunen. Zo zie je maar dat yoga voor zangers ook heel efficiënt kan zijn! Blijf deze oefeningen zeker doen en pas het ook zeker toe tijdens het zingen.

Ik daag je uit om deze week een nummer te kiezen waar je de focus op je ademsteun kunt leggen om dit in de praktijk verder te blijven toepassen. Met welk nummer ga je aan de slag? Laat het in de comments hieronder weten zodat we elkaar kunnen inspireren!

Heel graag tot volgende week!

3 thoughts on “Yoga voor zangers: verbeter je ademsteun

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *