Hoe Interpreteer Je Een Nummer Tijdens Het Zingen?
Apr 04, 2023In de aflevering van vandaag wil ik het hebben over interpretatie van songteksten. Here we go!
De inspiratie om het hierover te hebben, kwam na een persoonlijke ervaring in een kerk. In een kerk?! Welja, dat ging zo.
In de zomer van 2022 is een vriendin van mij getrouwd, en dat gebeurde in een kerk. Een geweldige dag! Dus zat ik samen met nog andere vrienden in die kerk tijdens de plechtigheid, en op een gegeven moment vertelde de priester een verhaal over een herder en zijn dochter.
Nu, ik ken de details van het verhaal niet meer, maar in elk geval vroeg iemand uit de vriendengroep zich na de misviering luidop af waar dat verhaal nu eigenlijk over ging. Wat was de moraal van het verhaal? Dus zei iemand: “Volgens mij is dát de moraal van het verhaal.” Dat was dan versie A. Maar ik zei: “Ik heb daar iets totaal anders uitgehaald, dus voor mij was dít de moraal.” Versie B dus. En dan was er nog iemand anders die nog een derde versie had, en er een andere moraal had in gehoord.
Er was dus één tekst, maar er waren drie verschillende interpretaties van.
Ik vond dat super interessant, en het deed mij denken aan muziek. Want wanneer je een nummer zingt, zing je ook een tekst. Een tekst die de originele artiest of een songwriter heeft uitgevonden. En heel vaak als wij een cover van dat nummer zingen, gaan we die tekst interpreteren.
Twee richtingen
Die interpretatie kan in twee richtingen gaan.
De eerste is wanneer je een tekst zingt van iemand anders. Op dat moment geef jij daar jouw eigen interpretatie aan. Want het is niet omdat de originele artiest daar zelf een bepaalde interpretatie bij had, dat jij die moet overnemen. Dat is net het fijne eraan.
Zo kan ‘Someone like you’ van Adele gezongen worden vanuit de gedachte ‘ik ben gekwetst en ik laat je gewoon even, ik vind wel iemand zoals jij’. Maar dat kan ook super dankbaar gezongen worden: ‘ik ga iemand kiezen zoals jij, bedankt dat ik jou heb mogen leren kennen’. Het kan dus ook hoopvol klinken.
Interpretatie is dus alles. En eens jij een interpretatie hebt gekozen, dan komt de volgende vraag: begrijpt jouw luisteraar het ook op die manier? Want dat is natuurlijk wel de bedoeling, dat het op dezelfde manier overkomt zoals jij het bedoelt.
De tweede richting waarin interpretatie werkt, is bij een zelfgeschreven nummer. Op dat moment kan je namelijk kiezen: laat ik ruimte vrij voor interpretatie, of maak ik het zo concreet dat mijn luisteraar er geen andere interpretatie aan kan geven?
Neem nu Mumford & Sons, mijn favoriete band aller tijden trouwens, die hebben prachtige teksten. Veel mensen herkennen zichzelf in hun teksten. De reden daarvoor is dat het zo’n wooshy washy teksten zijn.
Je hebt bijvoorbeeld ‘I will wait’, hun populairste nummer, waarin ze zingen ‘I will wait for you’. Ik ga wachten voor jou. Oké, het is duidelijk dat er gewacht wordt. Maar op wie? Op een liefdesfiguur? Op een moeder? Op een broer? En waarom moet er gewacht worden? Er zijn zoveel vragen die je kan stellen bij ‘I will wait’.
Er is nog een ander mooi nummer van hen, ‘Below my feet’. Daarin zingen ze ‘Keep the earth below my feet’. Houd de aarde onder mijn voeten. Je kan dat letterlijk nemen: ik sta hier met mijn voeten op de grond. Dus ja, er is aarde onder mijn voeten. Maar je kan dat ook figuurlijk nemen: ik wil niet dat de grond vanonder mijn voeten wegzakt. Ik wil niet doorzakken, emotioneel of mentaal. Zie je? Er is zoveel ruimte voor interpretatie.
Maar kijk nu eens naar de volgende songtekst:
Hey, I just met you
and this is crazy
but here’s my number
so call me maybe
Ik heb je net ontmoet, en het is een beetje gek, maar hier is mijn nummer, bel mij maar. Hier is er dus weinig ruimte voor interpretatie.
Ik wil je dus uitnodigen om daar de komende weken bij te blijven stilstaan wanneer je een nummer gaat zingen. Aan de ene kant wanneer je een cover zingt, welke interpretatie kies je? Maar ook aan de andere kant, als je je eigen nummer schrijft, laat je ruimte voor interpretatie of niet? En als je ruimte laat, hoeveel dan? Ga je heel wooshy washy zoals Mumford & Sons, of net heel concreet? Dat is een keuze die jij als artiest kan maken. Dus blijf daar zeker bij stilstaan.
‘Ontdek de krachtigste zangtechniek’
Natuurlijk, teksten interpreteren tijdens het zingen gaat enkel en alleen als jouw zangvaardigheden ontwikkeld zijn. En die ontwikkeling begint bij een goede zangtechniek. Daarom nodig ik je van harte uit voor de (gratis) workshop ‘Ontdek de krachtigste zangtechniek’. Daarin bekijken we samen die ene belangrijke zangtechniek die jou zal helpen om jouw stemkleur echt heel mooi te maken. Ze zal je helpen om je stemkleur warmer, ronder en helderder te maken, en om die hoge noten met heel veel ontspanning te kunnen zingen.
Wil jij weten wat die zangtechniek is? Meld je dan vliegensvlug aan via zanglesmetmaggie.be/zangtechniek. Ik zie je heel graag daar!
Ik wil je ten slotte bedanken om hier opnieuw samen met mij jouw tijd te hebben doorgebracht, en heel graag tot volgende week. Tot dan!