fbpx

Back to the Basics: de juiste ademhaling gebruiken bij het zingen.

Wil jij ook hoge noten kunnen zingen zonder spanning? Dan is het tijd dat we samen naar je ademhaling gaan kijken!

Vandaag gaan we back to the basics, onze ademhaling! 

Voor we eraan beginnen raad ik je sterk aan om eerst je stem op te warmen. Hieronder kan je gratis mijn Ultieme Opwarming downloaden: een pdf en mp3 die je stap voor stap begeleid om je stem op een gezonde manier op te warmen. Download hem nu ??

Wat?

Tijdens het zingen maken we gebruik van een middenrifademhaling. Ons middenrif is een koepelvormige spier die onze romp in twee delen deelt. Als ons middenrif opspant (of als we inademen) gaat het middenrif plat liggen en komt lucht naar binnen in onze longen.

Vele mensen denken “ik moet een dikke buik hebben tijdens het zingen”. Dat is wel waar maar best denk je dat je een zwembandje moet oplazen. Zo gaan je flanken rug ook uitzetten en krijg je meer ademsteun tijdens het zingen.

Hoe?

Zet je handen op je buik en voel wat er gebeurt. Gaat je buik op en neer? Dan ben je goed bezig! Voel je je buik niet op en neer gaan? Ga dan eens op je rug liggen en plaats een boek op je buikt. Probeer nu je boek met je buik naar omhoog te duwen. Dit is de middenrif ademhaling.

Oefening

Adem uit op een lange ‘s’. Naarmate je minder en minder lucht hebt, voel je je buikspieren opspannen. Als je geen lucht meer hebt zouden je buikspieren helemaal opgespannen moeten zijn. Door ze gewoon los te laten word je automatisch weer bijgevuld met lucht. Deze oefening is de basis bij de middenrifademhaling. 

Dit kan je in de praktijk brengen met “Million Reasons” van Lady gaga. De focus ligt tijdens het refrein bij je ademhaling, tijdens de rest van het liedjes mag je gewoon genieten!

16 thoughts on “Back to the Basics: de juiste ademhaling gebruiken bij het zingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *